ارتباط با ما 02188062931

پلاستیک و محیط زیست؛ دشمنان همیشگی

پلاستیک و محیط زیست؛ دشمنان همیشگی پلاستیک‌ها! این موجودات عجیبی که تازه چندسالی است به دنیا آمده‌اند و زندگی ما را متحول کردند! از تولد اولین محصولات پلاستیکی بیش از صدسال نگذشته است اما هنوز اولین قطعه‌ی پلاستیکی تولید شده، گوشه‌ای از جهان وجود دارد. تجزیه نشده است و با قدرت تمام، محیط زیست را ...

پلاستیک
[rt_reading_time] دقیقه
0 دیدگاه
تیم تولید محتوای گروه صنعتی مشکات

پلاستیک و محیط زیست؛ دشمنان همیشگی

پلاستیک‌ها! این موجودات عجیبی که تازه چندسالی است به دنیا آمده‌اند و زندگی ما را متحول کردند! از تولد اولین محصولات پلاستیکی بیش از صدسال نگذشته است اما هنوز اولین قطعه‌ی پلاستیکی تولید شده، گوشه‌ای از جهان وجود دارد. تجزیه نشده است و با قدرت تمام، محیط زیست را نابود می‌کند.

پلاستیک‌‌ها و به ویژه بسته‌بندی‌های پلاستیکی، مدت‌هاست که جای خود را در بین مردم باز کرده‌اند. عوامل بسیاری مانند قیمت نسبتا مناسب پلاستیک، فراوانی و در دسترس بودن آن سبب شده تا مردم برای استفاده‌های روزانه‌ خود از پلاستیک‌ها استفاده کنند. معمولا مغازه‌ها محصولاتشان را در بسته‌بندی‌ها و کیسه‌های پلاستیکی قرار دهند. علاوه بر این، هر محصولی نیز، خودش یک بسته‌بندی پلاستیکی دارد. این موضوع به خصوص از زمانی که زیبایی ظاهری محصولات و بهداشتی بودنشان به عنوان یک عامل مهم در خرید محصولات مطرح شد، بیشتر شد. علاوه بر این، با شدت گرفتن خریدهای آنلاین نیاز به بسته‌بندی نیز بیشتر احساس شد.

با این حال نمی‌توان منکر این موضوع شد که پلاستیک‌ها، برای محیط زیست ما ضرر دارند. تجزیه‌ پلاستیک‌ها بین پانصد تا هزارسال زمان می‌برد و پلاستیک‌های رها شده در آب و خاک موجب ایجاد آلودگی‌ می‌شوند. آیا می‌توان به دنبال راه چاره‌ای برای رفع این مشکل بود؟

جایگزین‌های پلاستیک

بسیاری از طرف‌داران محیط زیست و افراد دغدغه‌مند، راه‌حل‌ها و راهکارهای ساده‌ای را پیشنهاد می‌دهند که می‌توانیم استفاده کنیم. این راهکارها  که برای جایگزین کردن پلاستیک به کارمان می‌آیند. ساده، عملی و همگانی‌اند. در ادامه به مرور برخی از این راهکارها می‌پردازیم

پلاستیک
کیسه پارچه ای جایگزینی برای پلاستیک

جایگزین‌های کیسه‌های پلاستیکی

تقریبا بیشترین میزان کیسه‌های پلاستیکی از خریدهای سوپرمارکت و خریدهای روزانه تولید می‌شوند. وقتی برای خرید به مغازه می‌رویم، با دست‌هایی پر از کیسه برمی‌گردیم. این کیسه‌ها همان‌هایی هستند که در دریا، در خاک، در جوی‌های آب، روی زمین و …. دیده می‌شوند. به دلیل اینکه کیفیت پایینی دارند، زود سوراخ و پاره می‌شوند و ممکن است کثیف شوند، بیش از یکبار هم استفاده نمی‌شوند. راهکار جایگزین می‌تواند این باشد که از مغازه‌دارها کیسه پلاستیکی نگیریم.

می‌توانیم از کیسه‌هایی که در خانه داریم استفاده کنیم و برای اوقاتی که خریدهای زیادی داریم، کیسه همراه خودمان ببریم. اما راهکاری که می‌تواند از همه کاربردی‌تر باشد، همراه داشتن کیسه پارچه‌ای است. کیسه‌های پارچه‌ای را می‌توان چندین و چندبار مصرف کرد بدون اینکه نگران خراب شدن آن باشیم. قابلیت شستشوی کیسه‌های پارچه‌ای نیز، امکان مصرف مجدد آن را به ما می‌دهد.

استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای مزیت دیگری هم دارد. کیسه‌های پارچه‌ای بادوام و مقاوم هستند. می‌توان از کیسه‌های پارچه‌ای بارها استفاده کرد و محدودیتی نیز برایشان وجود ندارند. می‌توان خریدهای سوپرمارکتی، میوه فروشی، حتی خرید لباس و کتاب را هم در کیسه‌های پارچه‌ای قرار داد. ظاهر زیبای کیسه‌های پارچه‌ای نیز دلیل دیگری برای استفاده کردن از این محصولات است.

همچنین بخوایند : ترجیح ساک دستی پارچه ای به کیسه های پلاستیکی

خریدهای فله‌ای

هر محصولی که برای خرید انتخاب می‌کنیم، دارای یک بسته‌بندی پلاستیکی است. حتما شما هم متوجه این موضوع شدید که تمام خوراکی‌ها، از نخود و لوبیا گرفته تا ادویه‌ها و حتی میوه و سبزیجات هم بسته‌بندی‌های پلاستیکی دارند. راهکاری که می‌توان برای جلوگیری از تولید زباله پیشنهاد کرد، خرید فله‌ای است. ما می‌توانیم خریدهای خود را از فروشگاه‌هایی انجام دهیم که محصولات را به صورت باز می‌‌فروشند. به این ترتیب می‌توانیم با همراه داشتن کیسه یا حتی ظرف بسته‌بندی خانگی، خرید خودمان را انجام دهیم و زباله‌ای هم تولید نکرده باشیم.

جایگزین کردن خوراکی‌های بسته‌بندی‌دار با خوراکی‌های باز

لذت نوشیدن چای و نسکافه در یک عصر سرد زمستانی، یا پس از ساعات طولانی کار کردن را نمی‌توان دست‌کم گرفت. بسیاری اوقات ما به دلیل کمبود وقتی که داریم به سراغ نوشیدنی‌هایی می‌رویم که سریع آماده می‌شوند. چای‌های کیسه‌ای، دمنوش‌های بسته‌بندی شده و حتی ساشه‌های نسکافه‌ و قهوه.

به عنوان یک راهکار جایگزین می‌توان به خریدهای کیلویی فکر کرد. چای‌های دمی عطر و طعم بهتری دارند. دمنوش‌های متنوعی را می‌توان با ترکیب دانه‌ها و برگ‌های مورد علاقه‌ی خودمان بسازیم و از مزه‌اش لذت ببریم. خرید بسته‌های شیشه‌ای نسکافه هم می‌تواند برای لذت بردن از طعم قهوه به کمکمان بیاید. در ضمن از شیشه‌های نسکافه می‌توان بعدا هم استفاده کرد! به این ترتیب با یک تیر دو نشان زدیم!

جایگزین کردن محصولات بهداشتی

شوینده‌ها، صابون، شامپو، شیشه پاک‌کن، پاک‌کننده‌ سطوح و … نیز از جمله محصولات دیگری هستند که حضورشان در خانه‌ها ضروری است و نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشید. اما مشکل اصلی در استفاده از این محصولات نیست، بلکه تولید مقدار زیادی پلاستیک است که بعد از مدت زمان کوتاهی سر از سطل‌های زباله درمی‌آورند! خوشبختانه امروز، بسیاری از مغازه‌ها شروع به بسته‌بندی صابون مایع، صابون جامد، شامپو و… در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای و کاغذی کرده‌اند. فروشگاه‌هایی هستند که شوینده را به صورت باز و کیلویی به فروش می‎رسانند و خرید از این فروشگاه‌ها می‌تواند یک راهکار دیگر باشد.

امروزه تعداد زیادی از مردم به سوی محصولات طبیعی روی آورده‌اند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از محصولاتی استفاده کنند که با ترکیبات طبیعی درست شده باشد. درصد بالای ترکیبات شیمیایی که در محصولات بهداشتی به کار می‌رود، می‌تواند بیش از اینکه سود برساند، ضررآفرین باشد و سلامتی را تهدید کند. بنابراین استفاده از محصولات طبیعی و دست‌ساز مانند صابون و شامپو، علاوه بر اینکه زباله‌ پلاستیکی تولید نمی‌کند، به سلامتی نیز کمک می‌کند.

بسیاری از افراد نیز ترجیح می‌دهند با کمک گرفتن از دنیای اینترنت و پیدا کردن دستورهای مختلف، شوینده، پاک کننده و …. را خودشان تولید کنند. این کار علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، می‌تواند به یک چالش و تجربه‌ی جالب و جدید نیز منجر شود.

کلام آخر

محیط زیست ما، جایی که در آن زندگی می‌کنیم با مشکلات و تهدیدهای جدی روبه‌رو است. برای حفظ زمین، برای نجات دادن خودمان و نیز نسل‌های آینده از بروز مشکلاتی که سلامتی و زندگی نوع بشر را تهدید می‌کند، راه‌های بسیاری است. هر کدام از ما می‌توانیم با توجه به سبک زندگی خودمان و با توجه به اولویت‌هایی که در زندگی داریم، راهکارهایی پیدا کنیم.

راهکارهایی که در یادداشت بالا خواندید، تنها بخشی از هزاران هزار کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم. ما می‌توانیم با کمک اعضای خانواده، دوستان و افرادی که در محل کار و … با آنان تعامل داریم، حلقه‌های مشورتی تشکیل دهیم و راه‌حل‌هایمان را باهم به اشتراک بگذاریم.

اگر شما هم راهکاری دارید، آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *