021-88062931

چطور می‌توانیم بدون زباله سفر کنیم؟

چطور می‌توانیم بدون زباله سفر کنیم؟ با نزدیک شدن به فصل بهار و فرا رسیدن عید، برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی دوباره آغاز می‌شود. همه در تکاپوی برنامه‌ریزی برای سفر و دور شدن از محیط زندگی هستند. تلاش می‌کنند تا روزهای سفرشان را با برنامه‌های مختلف پر کنند و برای لذت بردن از طبیعت یا آشنا […]

...
سفر بدون زباله

چطور می‌توانیم بدون زباله سفر کنیم؟

با نزدیک شدن به فصل بهار و فرا رسیدن عید، برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی دوباره آغاز می‌شود. همه در تکاپوی برنامه‌ریزی برای سفر و دور شدن از محیط زندگی هستند. تلاش می‌کنند تا روزهای سفرشان را با برنامه‌های مختلف پر کنند و برای لذت بردن از طبیعت یا آشنا شدن با یک منطقه‌ شهری جدید برنامه‌ریزی کنند. اما در این میان، مسئله تولید زباله را نباید از یاد برد. این موضوع به ویژه در طول سفر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما چطور می‌توانیم بدون زباله سفر کنیم؟

اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشیم، این است که زندگی بدون زباله یک سبک زندگی است. اما برای اینکه بتوانیم به این صورت زندگی کنیم، مسیری طولانی و تمرینی هر روزه در پیش داریم. هرچند نام این سبک زندگی، پسماند صفر است، اما نگاه ما به این سبک زندگی نباید این چنین صفر و یکی باشد. ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که برای حفظ سلامت خودمان و حفظ زمین تلاش می‌کند. بنابراین، هر گام کوچکی که برداریم،  ارزشمند و تاثیرگذار است.

پلاستیک‌ها، دشمن جان انسان‌ها

چرا باید مصرف پلاستیک‌ها را به صفر برسانیم؟ پلاستیک‌ها هرچند محبوب و در دسترس هستند، اما مشکلات بزرگی دارند که احتمالا همه با آن آشنا هستیم. تجزیه نشدن پلاستیک‌ها و آلوده کردن خاک و آب اولین مشکلی است که برای ما و طبیعت ایجاد می‌کنند. مشکل دوم این است که قطعات پلاستیکی که به طبیعت برنمی‌گردند، در طبیعت و دریاها رها می‌شوند. جانداران بسیاری این قطعات را با غذا اشتباه می‌گیرند و آن را می‌بلعند و برایشان مرگی دردناک رقم می‌زند.

مشکل دیگری که پلاستیک‌ها ایجاد می‌کنند تولید گازهای سمی در مجاورت با هوای داغ است. مثلا ریختن نوشیدنی داغ مانند چای یا قهوه در لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی و قرار دادن نان داغ تازه در کیسه پلاستیکی، غذای ما را آلوده می‌کند. هرچند این موضوع ممکن است تاثیر خود را در لحظه نشان ندهد، اما بسیاری از بیماری‌هایی که به آن دچار می‌شویم، نتیجه‌ همین اشتباهات است.

سفر بدون زباله

افسانه‌ای به نام بازیافت

شاید شما هم نام افسانه‌ بازیافت را شنیده باشید. بسیاری از ما با خرید محصولات پلاستیکی و سپس تفکیک زباله و تحویل دادن آن به غرفه‌های بازیافت تصور کنیم که چندان ضرری به محیط زیست وارد نکرده‌ایم. این که ما به بازیافت اهمیت می‌دهیم بسیار خوب است. مشکل اصلی در این است که بازیافت پلاستیک‌ها عملا بیهوده و انجام نشدنی است. معمولا ظروف پلاستیکی که برای مواد خوراکی و … استفاده می‌شود، چندلایه و طرح‌دار است. هزینه‌ای که برای جداکردن لایه‌ها و بخش طرحدار باید پرداخت کرد بسیار زیاد است. به همین دلیل عملا بازیافت کردن غیرممکن می‌شود.

در چنین شرایطی کاهش مصرف زباله‌های پلاستیکی بهترین راه‌حل است. اما چطور می‌توانیم در سفر چنین راهکاری را عملی کنیم؟

همراه داشتن ساک دستی پارچه ای راه موثر

اولین کاری که احتمالاً به ذهن همه‌ ما می‌رسد و بسیار تاثیرگذار است، همراه داشتن یک ساک دستی پارچه‌ای است. این ساک را می‌توانیم در زمان خرید همراه خودمان داشته باشیم. به این ترتیب هرکجای کره زمین که باشیم، از گرفتن کیسه پلاستیکی بی‌نیاز می‌شویم.

ساک دستی پارچه ای کاربردهای دیگری هم دارد. از آن می‌توانید برای نظم دادن به وسایل و لباس‌های داخل چمدان و یا کوله‌پشتی‌تان استفاده کنید.

حتما در طول سفر برخی از لباس‌هایمان کثیف می‌شوند و برخی دیگر ممکن است دست‌ نخورده و تمیز باقی بمانند. برای تفکیک لباس‌های کثیف از تمیز هم می‌توان از ساک دستی پارچه ای استفاده کرد. ویژگی مثبت این ساک‌ها، قابل شستشو بودن آن است. به این ترتیب می‌توانید بعد از هر سفر ساک دستی پارچه‌ای تان را بشویید و بارها و بارها از آن استفاده کنید.

همراه داشتن قاشق چنگال و نی و ظرف غذای شخصی از ملزومات سفر بدون زباله

یکی از لذت‌ها و تفریحات سفر، خوردن غذاهای خاص منطقه‌ای است که به آن سفر کرده‌ایم. گاهی می‌توانیم در رستوران‌های شیک غذا بخوریم و گاهی از اغذیه فروشی‌هایی غذا بگیریم که کنار جاده یا در جنگل‌ها و مناطق تفریحی ایستاده‌اند. ممکن است مقدار غذا برایمان زیاد باشد و بخواهیم که باقیمانده آن را همراه خود ببریم تا در یک وعده‌ی دیگر مصرف کنیم. اگر ظرف غذای دردار شخصی همراه داشته باشیم، می‌توانیم باقیمانده‌ی غذا را در آن ریخته و با خود ببریم. به این ترتیب هم از هدر رفتن و اسراف کردن مواد خوراکی جلوگیری کرده‌ایم و هم زباله تولید نشده است.

مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجهه شویم، استفاده از قاشق و چنگال پلاستیکی است. هرچند این محصولات برای راحتی مشتریان طراحی و تولید شده‌اند اما یک مشکل اساسی دارند و آن کیفیت پایینشان است. قاشق چنگال‌های پلاستیکی معمولا خیلی سریع می‌شکنند و غذا خوردن با آن‌ها مشکل است.

با کمک یک راهکار ساده می‌توان این چالش را نیز حل کرد: همراه داشتن قاشق، چنگال و نی نوشیدنی فلزی. با همین کار کوچک می‌توان از تولید حجم زیادی زباله جلوگیری کرد. مزیت دیگر این کار در این است که قاشق چنگال و نی وزن زیادی ندارند و جای زیادی هم اشغال نمی‌کنند. به همین دلیل به مسافران بار چندانی تحمیل نمی‌کنند.

همراه داشتن لیوان یا قمقمه برای سفر بدون زباله

برای رفع تشنگی، درست کردن چای یا قهوه در دل طبیعت و … به آب نیاز داریم. نمی‌توانیم نوشیدن آب را به زمان بازگشت از سفر موکول کنیم. اما می‌توانیم آب خنک را در لیوان یا قمقمه شخصی خودمان بنوشیم و نقش خودمان را در کاهش دادن زباله ایفا کنیم. تنها کافی است یک لیوان آب دردار، یا فلاسک همراه خودمان داشته باشیم. برای اطمینان از سلامت آبی که می‌نوشیم هم گزینه‌های زیادی داریم:

  • جوشاندن آب مورد نیاز برای مصرف در طول چند روز
  • استفاده از بطری‌ها و پارچ‌هایی مجهز به فیلتر تصفیه آب
  • پر کردن قمقمه آب از آبخوری‌های مکان‌های تفریحی و جاهایی که علامت آب آشامیدنی دارند.

همراه داشتن کیسه زباله برای اتومبیل

این راهکار نه تنها در طول دورانی که در سفر هستیم، بلکه همیشه به کارمان می‌آید. همراه داشتن کیسه زباله‌هایی که برای اتومبیل طراحی شده‌اند. این کیسه زباله‌ها از پخش شدن زباله در اتومبیل و طبیعت جلوگیری می‌کنند، قابل شستشو هستند و بارها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بنابراین گزینه مناسبی برای تمام کسانی است که به تمیزی و پاکیزگی شهر و طبیعت اهمیت می‌دهند.