دوخت بگ پارچه ای زیپ دار در خانه

راهنمای دوخت بگ پارچه ای زیپ دار در خانه تا امروز چندین و چند مقاله‌ی مختلف درباره‌ی روش‌هایی جدید و خلاقانه‌ی ساخت بگ پارچه ای نوشته و در وبلاگ گروه صنعتی مشکات منتشر کرده‌ایم. در این مقالات به انواع روش‌های ساخت بگ پارچه ای چه از طریق چاپ و چه از طریق پارچه‌سازی پرداخته‌ایم و […]

...
مطالب ما را هم‌رسانی کنید.
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
X
Email

راهنمای دوخت بگ پارچه ای زیپ دار در خانه

تا امروز چندین و چند مقاله‌ی مختلف درباره‌ی روش‌هایی جدید و خلاقانه‌ی ساخت بگ پارچه ای نوشته و در وبلاگ گروه صنعتی مشکات منتشر کرده‌ایم. در این مقالات به انواع روش‌های ساخت بگ پارچه ای چه از طریق چاپ و چه از طریق پارچه‌سازی پرداخته‌ایم و تلاش کرده‌ایم گام به گام و با ذکر نکات مهم اما اساسی کار را به شما آموزش دهیم. در مقاله‌ای که اکنون در حال خواندن آن هستید، تصمیم داریم باز هم به ساخت بگ پارچه ای بپردازیم، اما این بار نه یک بگ پارچه ای معمولی، بلکه بگ پارچه ای زیپ دار!
دوختن تمیز زیپ یکی از معضلات کسانی است که خیاطی می‌کنند یا به آن علاقه دارند. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد علاوه بر توضیح چگونگی دوختن زیپ به روشی ساده و کارآمد، روش دوخت بگ پارچه ای زیپ دار را نیز آموزش بدهیم. تا پایان این مقاله همراه ما بمانید.

عوامل تعیین قیمت بگ های پارچه ای

پیش از این، در مقالاتی دیگر نیز به عوامل تعیین قیمت بگ های پارچه ای پرداخته‌ایم. اگر شما هم یکی از تولیدکنندگان خانگی بگ پارچه ای در خانه هستید، یا دوست دارید به زودی چنین کسب‌وکاری راه بیاندازید، باید بدانید یکی از عوامل مؤثر در قیمت بگ های پارچه ای دوختن یک زیپ به شکلی تمیز و حرفه‌ای است. این مهارت نه فقط در این کار بلکه در دیگر پروژه‌های خیاطی نیز فوق‌العاده کاربردی است.

انواع روش های دوخت بگ پارچه ای زیپ دار

روش‌های مختلفی برای دوختن بگ پارچه ای زیپ دار می‌توان نام برد. از بین این روش‌ها دوخت زیپ به روش مخفی، دوخت زیپ معمولی، دوخت زیپ زبانه دار، دوخت زیپ با دست و دوخت زیپ با چرخ خیاطی شاره کرد. اگر فکر می‌کنید که در این دوره و زمانه دوختن زیپ با دست و نخ و سوزن عجیب و غیرمتداول است، سخت در اشتباه هستید. دوختن زیپ در بعضی موارد تنها با دست و نخ و سوزن و بدون استفاده از چرخ خیاطی ضرورت دارد. وقتی پارچه‌ای که قصد دوختن زیپ بر روی آن دارید ظریف‌تر از معمول باشد، مثلاً مخمل، حریر یا ابریشم باشد، باید زیپ را با دست و بدون چرخ خیاطی بدوزید.

آموزش بهترین روش دوخت بگ پارچه ای زیپ دار

ما در این مقاله از بین روش‌های فراوان دوخت زیپ تلاش می‌کنیم بهترین و ساده‌ترین روش دوخت بگ پارچه ای زیپ دار را با شما در میان بگذاریم:

مرحله‌ی اول:
پیش از شروع کار باید تمام لوازمی را که برای دوخت بگ پارچه ای زیپ دار نیاز است، تهیه کنید و کنار دست‌تان بگذارید‌. شما برای دوخت بگ پارچه ای زیپ دار به پارچه (هم برای رویه و هم برای آستر)، زیپ (به اندازه‌ی طول دهانه‌ی بگ پارچه ای)، چرخ خیاطی، نخ (از نوع محکم و مقاوم)، قیچی، سوزن ته گرد و متر یا خط‌کش نیاز دارید.

همچنین در بلاگ گروه صنعتی مشکات بخوانید :

فروش بگ پارچه ای؛ شغل ایده آل برای زنان و مردان خانه دار

مرحله‌ی دوم:
برای شروع باید پارچه را برش دهید. با توجه به اندازه‌ای که برای بگ پارچه ای زیپ دار نهایی در نظر دارید، دو تکه پارچه برای رویه برش بدهید. برای مثال اگر بگ پارچه ای زیپ داری با ۳۰ سانتی‌متر طول و عرض می‌خواهید، باید دو مربع ۳۰ سانتی‌متر در ۳۰ سانتی‌متر ببرید. فراموش نکنید، باید برای هر دو تکه‌ی پارچه حدود ۷ میلی‌متر از هر طرف جای دوخت در نظر بگیرید. دو تکه پارچه با همان ابعاد رویه از پارچه‌ای که برای آستر در نظر گرفته‌اید، ببرید. دو نوار باریک از پارچه‌ی رویه نیز ببرید. پهنا و درازای این نوارها را با توجه به اندازه‌ی بگ پارچه ای زیپ داری که می‌خواهید در پایان کار داشته باشید، در نظر بگیرید. برای مثال اگر دسته‌هایی با پهنای ۵ سانتی‌متر و طول ۲۰ سانتی‌متر می‌خواهید، باید دو مستطیل با عرض ۱۰ سانتی‌متر و طول ۲۰ سانتی‌متر آماده کنید.

مرحله‌ی سوم:
برای آماده کردن دسته‌های بگ پارچه ای زیپ دار مستطیل‌های بریده شده برای دسته‌ها را از پهنا تا کنید، به شکلی که بخش روی پارچه بر روی هم قرار بگیرند و آن را به هم بدوزید. سپس دسته‌ها را به سمت درست برگردانید و به خوبی اتو کنید. بهتر است برای این که کار در نهایت زیباتر و تمیزتر باشد، طوری دسته‌ها را اتو کنید که درز رد پشت کار بماند و از بیرون مشخص نباشد.

مرحله‌ی چهارم:
یک تکه از پارچه‌های رویه را طوری روی میز قرار دهید که روی آن به سمت خودتان باشد. زیپ را رو به پایین و در امتداد لبه‌ی بالایی قرار بدهید، یک تکه از پارچه‌ی آستری را نیز به طوری قرار دهید که روی آن مماس با روی پارچه‌ی بدنه قرار بگیرد. با دقت هر سه تکه را با سوزن ته گرد به هم وصل کنید. اکنون می‌توانید هر سه تکه را به هم بدوزید. همین کار را به صورت قرینه برای دو تکه‌ی باقی مانده از آستر و رویه، در سمت دیگر زیپ تکرار کنید.

مرحله‌ی پنجم:
آنچه را که دوخته‌اید طوری باز کنید که دو تکه‌ی آستر یک سمت و دو تکه‌ی رویه یک سمت قرار بگیرند. دو تکه‌ی رویه را از سه سمت به هم بدوزید و دو تکه‌ی آستر را به هم. فراموش نکنید یک تکه از درز را برای برگرداندن یک پارچه ای به رو ندوخته باقی بگذارید. این تکه‌ی کوچک را بعداً با دست یا چرخ خیاطی خواهید دوخت.

مرحله‌ی ششم:
دسته‌ها را در جای خود با سوزن ته گرد ثابت کنید و سپس بدوزید. اگر مهارت بیشتری دارید، می‌توانید دست‌ها را در همان مرحله که رویه، آستر و زیپ را به هم دوختید، وصل کنید.

مرحله‌ی هفتم:
بگ پارچه ای زیپ دار شما آماده است. می‌توانید برای این که زیبایی و ایستایی بهتری داشته باشد آن را با آب سرد و بدون استفاده از هیچ شوینده‌ای بشویید، بر روی یک سطح مشبک افقی و بدون آویزان کردن خشک کنید و در نهایت به خوبی و با دقت فراوان اتو بزنید.

گروه صنعتی مشکات را در اینستاگرام دنبال کنید : meshkatind@

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی دوخت بگ پارچه ای زیپ دار

نکته‌ی اول: بگ پارچه ای زیپ دار را می‌توانید بدون آستر هم بدوزید. طبیعتاً در چنین شرایطی مقاومت و زیبایی نهایی کار شما کمتر از یک بگ پارچه ای زیپ دار و دارای آستری است.

نکته‌ی دوم:
همواره چه در این پروژه و چه در هر پروژه‌‌ای که نیاز به دوختن زیپ دارد، زیپ را از پایین به بالا بدوزید. به عبارت دیگر زیپ را در همان جهتی بدوزید که بسته می‌شود و نه بالعکس.

نکته‌ی سوم:
بهتر است هنگام دوختن زیپ، آن را در حالت بسته قرار دهید تا کار راحت‌تر شود.

نکته‌ی چهارم:
جای دوخت یا زاپاس برای دوختن زیپ را کمتر از ۱ و نیم سانتی‌متر در نظر نگیرید.

نکته‌ی پنجم:
اطمینان حاصل کنید که شکافی که می‌خواهید برای آن زیپ بدوزید با طول زیپی که تهیه کرده‌اید برابر است.