ارتباط با ما 02188062931

هرم خرید چیست؟

هرم خرید چیست؟ شاید شما هم عبارت هرم خرید را شنیده باشید. هرم خرید در واقع یک راهنما برای تمام کسانی است که دوست دارند زندگی مسئولانه‌تری در برابر محیط زیست داشته باشند و آسیب کمتری به اکو سیستم زندگی خودمان و حیوانات وارد کنند. هرم خرید، مانند راهنمایی عمل می‌کند که به ما کمک ...

هرم خرید
[rt_reading_time] دقیقه
0 دیدگاه
تیم تولید محتوای گروه صنعتی مشکات

هرم خرید چیست؟

شاید شما هم عبارت هرم خرید را شنیده باشید. هرم خرید در واقع یک راهنما برای تمام کسانی است که دوست دارند زندگی مسئولانه‌تری در برابر محیط زیست داشته باشند و آسیب کمتری به اکو سیستم زندگی خودمان و حیوانات وارد کنند. هرم خرید، مانند راهنمایی عمل می‌کند که به ما کمک می‌کند تا بدانیم چه زمانی خریدهای احساسی و هیجانی انجام می‌دهیم و چه زمانی واقعاً به خرید نیاز داریم.

اگر دوست دارید که با هرم خرید آشنا شوید، این یادداشت برای شما نوشته شده است.

درباره هرم خرید چه میدانید ؟

همانطور که پیشتر هم گفته شد، هرم خرید یک راهنما برای تمام کسانی است که دوست دارند زندگی مسئولانه‌تری داشته باشند. شاید ابتدا از خودتان بپرسید چرا خرید کردن ما باید راه و روش خاصی داشته باشد. بد نیست اگر به میزان زباله‌ای که هنگام خرید هر محصولی تولید می‌شود، نگاهی بیندازیم. علاوه بر این، برشمردن آسیب‌های زیست محیطی خریدهای هیجانی را نیز بررسی می‌کنیم.

هرم خرید

چرا خرید کردن، به تولید زباله منجر می‌شود؟

همه‌ی ما برای تهیه‌ی وسایل و مایحتاج مورد نیازمان به خرید کردن احتیاج داریم. در واقع خرید کردن راهی برای بقا در زندگی است. اما خرید کردن دو نوع است. یکی از انواع خرید کردن، زمانی است که به چیزی احتیاج داریم و به خرید می‌رویم. مثلا خرید مواد غذایی و خوراکی، لباس و پوشاک، هدیه و …

یک نوع دیگر خرید کردن، خرید هیجانی و احساسی است. حتما شما هم عبارت خرید درمانی را شنیده‌اید. خرید کردن به عنوان روشی برای به دست آوردن احساس آرامش خیال. بسیاری از مواردی که در این دست خرید‌ها، همراه ما به خانه می‌آیند، چیزهایی نیستند که واقعاً به آن احتیاج داشته باشیم. بلکه وسایلی هستند که بر اساس هیجانات خریداری شده‌اند، استفاده نمی‌شوند و در نهایت یا در گوشه‌ی کمد خاک می‌خورند یا سر از سطل زباله درمی‌آورند.

پلاستیک‌هایی که برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شوند و کیسه‌های پلاستیکی را که خریدهای ما در آن قرار می‌گیرند، نباید فراموش کرد.

چه چیزی باعث خرید هیجانی می‌شود؟

خرید هیجانی دلایل زیادی دارد. ممکن است از دیدن تخفیف‌ها هیجان زده شویم، ممکن است حال روحی خوبی نداشته باشیم و تصمیم بگیریم با خرید وسایلی که احتمالاً نیازی به آن نداریم، حال خودمان را بهتر کنیم. یک مثال به درک بهتر این شرایط کمک می‌کند: شاید شما هم چنین موقعیتی را تجربه کرده باشید؛ هنگامی که گرسنه هستید به فروشگاه می‌روید و خوراکی‌های بسیاری می‌خرید اما وقتی به خانه می‌آیید متوجه می‌شوید مقدار زیادی از چیزهایی را که خریده‌اید، نخواهید خورد.

حال باید به دنبال روشی باشیم که از خریدهای هیجانی که در نهایت به تولید زباله منجر می‌شود، جلوگیری کنیم. یک روش بسیار کارآمد، همراه داشتن لیست خرید است. لیست خرید هم هنگامی که برای خرید کردن به سوپر مارکت می‌رویم کاربرد دارد و هم هنگامی که می‌خواهیم لباس یا وسایل دیگری برای خانه بخریم.

یک روش دیگر که کارآمد بودنش را اثبات کرده است، مشخص کردن سقف هزینه‌ها است. ما باید برای میزان خریدهایمان در هر زمینه‌ای سقف پرداخت مشخص کنیم و البته تلاش کنیم به این سقف هزینه پایبند بمانیم. یک روش دیگر هم این است که وقتی برای خرید می‌رویم، مقدار مشخصی پول همراه داشته باشیم؛ مثلا به اندازه‌ی قیمت محصولی که قصد خریدش را داریم. به این ترتیب خیالمان راحت می‌شود که در دام خرید هیجانی نمی‌افتیم.

نقش هرم خرید چیست؟

به هرم خرید برگردیم. هرم خرید قرار است برای ما به عنوان یک راهنما عمل کند. معمولاً وقتی به چیزی نیاز داریم، اولین فکری که به سرمان می‌زند، خرید آن وسیله است. اما هرم خرید به ما توصیه می‌کند هر زمان به وسیله‌ای نیاز داشتیم، تلاش کنیم تا پیش از خرید، راه‌های دیگری را برای به دست آوردن آن تجربه کنیم. این هرم حتی زمانی که به چیزی نیاز نداریم اما قصد خریدش را هم داریم، به ما کمک می‌کند. طبقات هرم خرید به شکل زیر است:

  • از چیزهایی که دارید، استفاده کنید.
  • خودتان بسازید.
  • مبادله کنید.
  • قرض بگیرید
  • آن را به صورت دست دوم بخرید.
  • بخرید.

اما چرا به هرم خرید احتیاج داریم؟ هرم خرید به ما کمک می‌کند تا از خریدهای هیجانی جلوگیری کنیم. به این ترتیب خانه و محل زندگی‌مان را از شلوغی و آشفتگی نجات می‌دهیم؛ آشفتگی که ناشی از خرید وسایلی است که به آن احتیاج نداریم. از سوی دیگر، تولید محصولات مختلف، از خوراکی و لباس گرفته تا محصولات پلاستیکی، آسیب‌هایی به محیط زیست وارد می‌کند. با استفاده از هرم خرید، از میزان زباله‌های تولید شده نیز می‌کاهیم.

آب مجازی و تاثیر آن بر محیط زیست چییست؟

هر کدام از محصولاتی که ما استفاده می‌کنیم، مراحل تولید را پشت‌سر گذاشته‌اند. برای تولید تمام محصولات، به آب نیاز است. مثلا برای تولید یک شلوار جین، به هفت هزار لیتر آب نیاز داریم. برای تولید هر کیلو پلاستیک چیزی در حدود 166 لیتر آب مصرف می‌شود. با کنترل کردن میزان خریدهایی که انجام می‌دهیم، علاوه بر کاهش تولید زباله، می‌توانیم در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کنیم. تقریباً هر خریدی که انجام می‌دهیم با یک کیسه پلاستیکی همراه می‌شود. برای خریدهای ضروری می‌توانیم از انواع بگ پارچه ای استفاده کنیم.

چرا ساک پارچه‌ای دستی؟

  • بگ‌های پارچه‌ای یکی از بهترین وسایلی هستند که می‌توانیم برای خود تهیه کنیم. استفاده از ساک دستی پارچه‌ای به میزان قابل توجهی از تولید زباله‌ی ما می‌کاهد. اما ویژگی‌های دیگر این محصولات چیست؟
  • بگ‌های پارچه ای را می‌توانیم در خریدهای مختلف همراه خود داشته باشیم و کیسه پلاستیکی نگیریم.
  • بگ‌ پارچه ای با کیفیت، قابل شستشو و استفاده‌ی چندباره است. بنابراین استفاده از آن زباله تولید نمی‌کند.
  • قیمت ساک دستی پارچه ای مناسب و مقرون به صرفه است. به همین دلیل در طولانی مدت نیز می‌توانیم از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنیم.
  • ساک دستی پارچه ای را می‌توانیم به عنوان یک کیسه‌ی شکیل و زیبا به جای کیسه‌ی پلاستیکی استفاده کنیم.
  • از بگ پارچه ای زیپ دار می‌توان برای قرار دادن و تفکیک وسایل مختلف در چمدان استفاده کنیم. علاوه بر این، وجود زیپ در ساک دستی پارچه ای، آن را قابل استفاده در موقعیت‌های مهم می‌کند. قرار دادن مواد غذایی مانند نان در بگ پارچه‌ای زیپ دار، از آلوده شدن آن نیز جلوگیری می‌کند.

اگر تصمیم به خرید ساک دستی پارچه ای گرفته‌اید، می‌توانید با تیم ما تماس بگیرید. تیم ما با تولید و فروش انواع بگ پارچه ای در خدمت شما است.