ارتباط با ما 02188062931

چطور برای خودمان شاپینگ بگ پارچه ای بدوزیم؟

چطور از یک تیشرت کهنه برای خودمان شاپینگ بگ پارچه ای بدوزیم؟ بعضی از فعالان و متخصصان حوزه‌ی محیط زیست و پسماند بر این اعتقاد هستند که اگر هر یک از ما میخواهیم تنها یک اقدام ساده برای کمک به کره‌ی زمین کنیم، انتخابی بهتر از استفاده کردن از بگ های پارچه ای به جای ...

انواع بگ پارچه ای
[rt_reading_time] دقیقه
0 دیدگاه
تیم تولید محتوای گروه صنعتی مشکات

چطور از یک تیشرت کهنه برای خودمان شاپینگ بگ پارچه ای بدوزیم؟

بعضی از فعالان و متخصصان حوزه‌ی محیط زیست و پسماند بر این اعتقاد هستند که اگر هر یک از ما میخواهیم تنها یک اقدام ساده برای کمک به کره‌ی زمین کنیم، انتخابی بهتر از استفاده کردن از بگ های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی نداریم. مؤسسه‌ی World watch تخمین زد که در سال ۲۰۰۲ میلادی اهالی زمین بین ۵۰۰ میلیارد تا ۱ تریلیون کیسه‌ی پلاستیکی استفاده کردند. در دو گزارش دیگر طبق برآورد کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، چینی‌ها در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۳ میلیارد کیسه‌ی پلاستیکی در روز مصرف کرده‌اند و در ایالات متحده برآوردها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها سالانه حدود 100 میلیارد کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنند. شاید شما هم دوست داشته باشید بگ پارچه ای ساده خودتان را در خانه بدوزید. در این مقاله از وبلاگ گروه صنعتی مشکات به شما یک راه برای دوختن بگ های پارچه ای آموزش می‌دهیم که حتی از بگ های پارچه ای معمول هم دوستدار محیط زیست تر است؛ دوخت شاپینگ بگ پارچه ای با استفاده از یک تیشرت کهنه!

برای دوخت شاپینگ بگ پارچه ای به چه وسایلی نیاز داریم؟

با کمترین ابزار و وسایلی که در همه‌ی خانه‌ها پیدا می‌شود، می‌توانید شاپینگ بگ پارچه ای خودتان را بدوزید. شما تنها به یک تیشرت کهنه، قیچی، چرخ خیاطی یا سوزن و نخ و خط‌کش و مداد نیاز دارید!

تبدیل تی شرت قدیمی به شاپینگ بگ پارچه ای

کشیدن و بردین الگوی شاپینگ بگ پارچه ای بر روی تیشرت

بهتر است قبل از این که کار دوخت بگ پارچه ای را آغاز کنید، تیشرت‌تان را شسته و خشک کرده باشید. آن را روی میز یا زمین پهن کنید و برای جلوگیری از خطا همه‌ی چین و چروک‌ها را باز کنید، سپس با مداد طرح مورد نظرتان را روی آن بکشید. در این مرحله دست‌تان برای کشیدن الگوی شاپینگ بگ پارچه ای باز است. مثلاً می‌توانید از بالای سرشانه‌های تیشرت تا پایین زیربغل‌های آن دو هلال بکشید و آن را با قیچی ببرید. اگر لازم بود یقه‌ی تیشرت را هم با قیچی کمی گشادتر کنید، این دهانه‌‌ی تیشرت شما است. راه دیگر این است که قسمت آستین‌ها و یقه‌ی تیشرت را به شکلی ببرید که در نهایت یک مستطیل صاف و مرتب از تیشرت به دست بیاید و از قسمت‌های بریده‌ شده از یقه و آستین، مثلاً بخش نواردوزی یقه و لبه‌های آستین باریکه‌هایی برای دسته ببرید. حتی می‌توانید برای به حداقل رساندن دورریز پارچه‌های باقی‌مانده از تیشرت، از آن‌ها جیب یا بخش‌هایی برای تزیینات برش دهید. همانطور که گفتیم در این بخش از کار دوختن شاپینگ بگ پارچه ای دست‌تان برای خلاقیت و پیاده کردن ایده‌های نو کاملاً باز است. فراموش نکنید که از مداد یا خودکاری استفاده کنید که رد آن به راحتی با شست‌وشو از روی پارچه‌ی تیشرت پاک شود و سعی کنید از قیچی تیز و مخصوص خیاطی استفاده کنید تا برش‌ها درست و دقیق از آب بیرون بیایند.

دوخت شاپینگ بگ پارچه ای

در این مرحله از کار باید بریده‌های پارچه را به هم بدوزید. برای گرفتن بهترین نتیجه از لبه‌ها ۱ سانت تا ۰/۷ سانتی‌متر فاصله بگیرید و خط بکشید تا درزها صاف و یکدست از آب دربیایند. این کار مخصوصاً در صورتی اهمیت دارد که از چرخ خیاطی برای دوخت شاپینگ بگ پارچه ای استفاده می‌کنید. اگر از روش اول برش استفاده کرده باشید، فقط باید تیشرت را برگردانید و دو لبه‌ی پایین آن را به هم بدوزید. برای روش دوم هم کار با دوختن لبه‌های پایین تیشرت شروع می‌شود، و با دوختن باریکه‌هایی که برای دسته‌های شاپینگ بگ پارچه ای در نظر گرفته‌اید به پایان می‌رسد.

تزیین شاپینگ بگ پارچه ای

اگر از خرده پارچه‌های باقی مانده از تیشرت جیب یا تزییناتی مثل گل و پاپیون بریده باشید، در این مرحله می‌توانید آن‌ها را آماده کنید و به دلخواه خودتان به آن بدوزید. در این مرحله هم دست‌تان بسیار باز است که خلاقیت به خرج دهید، حتی بیشتر از مرحله‌ی کشیدن الگو و برش. یکی از راه‌های ساده و لذت‌بخش دیگر برای تزیین بگ پارچه ای گلدوزی کردن است. طرح‌ها و رنگ‌های بسیار زیادی در اینستاگرام و پینترست منتظر هستند که شما آن‌ها را انتخاب کنید و بر روی شاپینگ بگ پارچه ای خود پیاده کنید.

یک روش بدون نیاز به دوخت برای ساختن شاپینگ بگ پارچه ای

گرچه روش قبلی ساخت بگ پارچه ای تقریباً ساده بود و دردسر چندانی نداشت، اما این روش ساختن شاپینگ بگ پارچه ای حتی از روش‌ قبلی هم به مراتب ساده‌تر است و احتمالاً فقط چند دقیق وقت‌تان را می‌گیرد. کافی است تی‌شرت کهنه‌ای را که می‌خواهید تبدیل به بگ پارچه ای کنید، کاملاً صاف و بدون چین و چروک پهن کنید و بخش آستین‌ها را با کمک مداد و قیچی جدا کنید. سپس به موازات لبه‌ی تیشرت (مثلاً ۵ سانتی‌متر) خطی با نداد بکشید و به فواصل مشخصی (مثلاً ۱ سانتی‌متر) برش‌هایی موازی و عمود بر خط اول بزنید. در این بخش لازم نیست (و نباید) سجاف را ببرید. بعد هر یکی از قسمت‌های بریده شده را به قسمت روبه‌روی آن گره بزنید. تبریک می‌گوییم؛ شاپینگ بگ پارچه ای شما در عرض چند دقیقه آماده است!

دوخت شاپینگ بگ پارچه ای از چند تیشرت کهنه

در دوخت شاپینگ بگ پارچه ای نباید لزوماً فقط از یک تیشرت کهنه استفاده کرد. مخصوصاً اگر از تیشرت‌های کهنه‌ی بچه‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید از دو یا چند تیشرت مختلف برای دوخت شاپینگ بگ پارچه ای استفاده کنید. معمولاً تیشرت‌های بچگانه طرح‌های رنگی و زیبایی دارند و تقریباً می‌توان گفت نیازی به تزیین هم ندارند.

آیا دوخت شاپینگ بگ پارچه ای از تیشرت کهنه بهتر از خریدن شاپینگ بگ پارچه ای است؟

دوختن یا ساختن (برای روش‌های بدون نیاز به دوخت و دوز) بگ پارچه ای در خانه از سه جهت بهتر از خریدن شاپینگ بگ پارچه ای آماده است. اول این که دوختن شاپینگ بگ پارچه ای با تیشرت‌های کهنه‌ی موجود در خانه از نظر اقتصادی بهتر و مقرون به صرفه است.

دوم این که تبدیل کردن شیئی که احتمالاً به عنوان زباله دور انداخته خواهد شد به یک بگ پارچه ای برای جلوگیری از استفاده‌ی کیسه‌ی پلاستیکی، این پروژه را بیش از پیش به یک پروژه دوستدار محیط زیست تبدیل می‌کند. پسماندهای پارچه‌ ای و پسماندهای پوشاک یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی عصر حاضر هستند. برای مثال طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، آمریکایی‌ها به تنهایی سالانه حدود ۱۶ میلیون تن پسماند نساجی دور می‌ریزند. این عدد تقریباً ۵ درصد از کل پسماند جامد شهری تولید شده در این کشور را تشکیل می‌دهد. دوخت یک بگ پارچه ای ساده از تیشرت‌های کهنه، قدمی در کاهش این نوع پسماند است.

سوم که در قسمت‌های قبل نیز به آن اشاره شد امکان رشد و بروز خلاقیت و ایجاد تغییراتی متناسب با نیاز و خواسته‌های خودتان است. حتی می‌توانید در پروژه‌ی دوخت و تزیین بگ های پارچه ای از کمک کودکان نیز استفاده کنید و نه تنها به خلاقیت‌شان پر و بال دهید، بلکه از کودکی آن‌ها را دوستدار محیط زیست بار آورید.

برای سفارش انواع بگ پارچه ای با ما تماس بگیرید :

021-88062931 | crm@25bag.com | اینستاگرام ما