ارتباط با ما 02188062931

چگونه کودکان را به استفاده از بگ پارچه ای تشویق کنیم؟

چگونه کودکان را به استفاده از بگ پارچه ای تشویق کنیم؟ آینده‌ی همه‌ی ما بیش از هر چیز وابسته به نسل آینده است. کودکانی که به ظاهر چندان توجهی به اطراف خود ندارند، اما کوچک‌ترین رفتارهای ما هم از نگاه‌های تیزبین‌شان مخفی نمی‌ماند. یکی از مهم‌ترین وظایف ما به عنوان مادران و پدران یا آموزگاران ...

استفاده از بگ پارچه ای
[rt_reading_time] دقیقه
0 دیدگاه
تیم تولید محتوای گروه صنعتی مشکات

چگونه کودکان را به استفاده از بگ پارچه ای تشویق کنیم؟

آینده‌ی همه‌ی ما بیش از هر چیز وابسته به نسل آینده است. کودکانی که به ظاهر چندان توجهی به اطراف خود ندارند، اما کوچک‌ترین رفتارهای ما هم از نگاه‌های تیزبین‌شان مخفی نمی‌ماند. یکی از مهم‌ترین وظایف ما به عنوان مادران و پدران یا آموزگاران و تسهیل‌گران است که کودکان را دوست‌دار محیط زیست تربیت کنیم و به آن‌ها بیاموزیم چگونه آب، خاک، هوا، گیاه و حیوان را دوست داشته باشند و از آن‌ها مراقبت کنند. اگر کودکان کارهایی چون مدیریت مصرف انرژی، کاهش تولید زباله، کمپوست یا خشک کردن زباله‌های تر و استفاده از حمل و نقل عمومی را از کودکی ببینند، می‌آموزند و تبدیل به سبک زندگی‌شان خواهد شد. با خواندن مقاله های پیشین ما در وبلاگ گروه صنعتی مشکات می‌دانید که کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف چه اثرات وحشتناک و جبران‌نشدنی بر پیکر نحیف محیط زیست دارند. اثراتی که با استفاده از یک بگ پارچه ای ساده می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت چطور فرزندان خود را در استفاده از همین بگ پارچه ای ساده اما بسیار مؤثر تشویق کنید.

آیا تربیت دوستدار محیط زیست واقعاً لازم است؟

بله، البته! زیرا؛

  • سیاره‌ی زمین تنها متعلق به ما ساکنان کنونی آن نیست. کودکان امروز و کودکان فرداها مالکان بعدی این سیاره هستند. بنابراین لازم است که از سنین پایین بدانند چگونه باید از این خانه‌ی بزرگ و عزیز مراقبت کنند، خواه با بگ پارچه ای ساده یا استفاده کردن کوله‌‌پشتی‌ سالم‌شان برای دو سال پی در پی.
  • این نوع از تربیت مفاهیمی چون صرفه‌جویی و مدیریت مالی را نیز به کودکان می‌آموزد.
  • مهارت‌های مهم زندگی مانند تفکر انتقادی و حل مسأله از همین سنین و به همین سادگی درون فرزندتان شکل می‌گیرد.
  • فرزند شما نسبت محیط زیست و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند احساس تعلق و مسئولیت‌پذیری می‌کند.
استفاده از بگ پارچه ای

راه‌های تشویق کودکان به استفاده از بگ پارچه ای

  1. برای کودکان الگو باشید: اگر میخواهید فرزندتان از ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی که برای او تهیه کرده‌اید استفاده کند، باید خودتان هم در استفاده همان ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی کوشا باشید و برای او به یک الگو تبدیل شوید. وقتی فرزندتان ببیند که شما ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی را همیشه در جیب یا کیف دستی حمل می‌کنید، بی آن که مستقیماً به او بگویید می‌آموزد باید از شما دنباله‌روی کند.
  2. از مضرات پلاستیک بگویید: همانطور که در مقدمه‌ی این مقاله نیز گفته شد مهم‌ترین مزیت استفاده از ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی چه برای کودکان و چه بزرگسالان کاهش مصرف پلاستیک است. اگر کودکان بدانند که پلاستیک چه اثری بر آلودگی آب و خاک دارند و چطور ماهی‌های دریا و پرندگان هوا را به دام مرگ می‌کشانند از مصرفش پرهیز می‌کنند.
  3. مزایای بگ پارچه ای را توضیح دهید : کودکان با دلیل و منطق به راحتی متقاعد می‌شوند از ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی استفاده کنند. پس از گفتن مضرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف، به آن‌ها توضیح دهید استفاده از ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی چه مزیت‌هایی دارد.
  4. کودکان را در دوخت و تزیین بگ پارچه ای سهیم کنید: چاپ کردن یک بگ پارچه ای طرح دار با همراهی خود کودک، دوختن ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی با استفاده از پارچه‌های رنگارنگ، برچسب و مهره یا گلدوزی نیز راهی عالی برای تشویق کودکان است. به طور کلی استفاده از ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی یا بگ پارچه ای طرح دار برای کودکان به جای بگ پارچه ای ساده بسیار مؤثرتر است.
  5. سرگرمی بسازید : اگر آموزگار هستید یا در خانه و اطرافیان چند فرزند دارید استفاده از ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی را به یک بازی و سرگرمی پرنشاط تبدیل کنید. مثلاً می‌توانید مسابقه‌ای برگزار کنید که در آن هر یک از بچه‌ها با سلیقه و وسایل در دسترس خود یا حتی وسایل بازیافتی و دورریز ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی خود را بسازد. برنده‌ی این مسابقه می‌تواند صاحب اعتبار خرید تنقلات یا اسباب بازی با همان ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی که خودش ساخته شود.
  6. جایگزین‌های دیگر معرفی کنید: اگرچه ما میخواهیم که کودکان به استفاده از ساک دستی کیسه های پارچه ای فانتزی تشویق شوند، اما بگ پارچه ای تنها راه کاهش استفاده از کیسه‌ی پلاستیکی نیست. باید به کودکان درباره‌ی این راه‌های متفاوت و خلاقانه توضیح داد. مثلاً بعضی از وسایلی که می‌خریم خودشان دستگیره دارند (گونی برنج)، یک‌ کیسه‌‌ی پلاستیکی را هم میتوان بارها و بارها تا زمانی که پاره شود استفاده کرد، بعضی از وسایل و خریدهای کوچک و سبک هستند و در جیب یا کیف‌مان هم به راحتی جا می‌گیرند.
  7. نمونه‌های الهام‌بخش را معرفی کنید: درباره‌ی کشورها و کمپین‌های موفقی که بگ پارچه ای را جایگزین کیسه‌ی پلاستیکی کردند و به نتایج خوبی دست یافتند با کودکان حرف بزنید. این داستان‌ها می‌توانند برای آن‌ها الهام‌بخش باشند و به آن‌ها این احساس را بدهند که در یک حرکت جمعی بزرگ سهم دارند.
  8. دستاوردها را جشن بگیرید : می‌توانید محاسبه کنید که با هر بار استفاده کردم از بگ پارچه ای خود از مصرف چند کیسه‌ای پلاستیکی جلوگیری کرده‌اید و وقتی به تعداد معینی رسیدید جایزه یا جشنی ترتیب دهید.
  9. یک سیستم پاداش تعریف کنید: می‌توانید مانند مورد قبل در یک جدول تعداد کیسه‌های پلاستیکی استفاده نشده را علامت بزنید و وقتی به تعداد مشخصی رسید، به آن‌ها پاداش بدهید. هیچ چیز مثل یک سیستم پاداش نمی‌تواند فرزندتان را به استفاده از بگ پارچه ای تشویق کند.
  10. درباره‌ی مفهوم کاهش تولید زباله توضیح دهید: در سال‌های گذشته تمرکز بر این بود که زباله‌هایی که تولید کرده‌ایم به طبیعت نریزیم و آن‌ها را بازیافت کنیم. اما امروزه تمرکز پیش از آن بر کاهش دادن تولید زباله است که گامی‌ است به مراتب مؤثرتر و هوشمندانه‌تر. برای کودکان توضیح دهید که استفاده از بگ پارچه ای چطور می‌تواند به کم کردن حجم زباله‌هایی پلاستیکی کمک کند.

در هیچ یک از این مراحل ناامید نشوید. این راه ممکن است در ابتدا چالش‌برانگیز و پر از پستی و بلندی به نظر برسد اما کار با کودکان و سرمایه‌گذاری بر آگاهی آن‌ها به زودی نتایج بزرگ و شگفت‌انگیز خود را به شما نشان خواهد داد.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید : @meshkatind