ارتباط با ما 02188062931

معایب بگ پارچه ای از جنس اسپان باند

معایب بگ پارچه ای خوشبختانه این روزها فرهنگ استفاده از بگ پارچه ای به جای کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف به شکلی چشم‌گیر و روزافزون گسترش می‌یابد. دیگر دیدن صحنه‌ی خرید کردن افراد با بگ پارچه ای یا شنیدن جمله‌ی «کیسه‌ پلاستیکی نمی‌خواهم» مثل قبل عجیب و معدود نیست. بسیاری از کسانی که از بگ ...

بگ پارچه ای
[rt_reading_time] دقیقه
0 دیدگاه
ادمین

معایب بگ پارچه ای

خوشبختانه این روزها فرهنگ استفاده از بگ پارچه ای به جای کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف به شکلی چشم‌گیر و روزافزون گسترش می‌یابد. دیگر دیدن صحنه‌ی خرید کردن افراد با بگ پارچه ای یا شنیدن جمله‌ی «کیسه‌ پلاستیکی نمی‌خواهم» مثل قبل عجیب و معدود نیست. بسیاری از کسانی که از بگ پارچه ای استفاده می‌کنند ترجیح می‌دهند سفارش ساک دستی پارچه ای به کسب‌وکارهای کوچک بدهند. کافی است عکس کیف دستی پارچه ای مد نظرتان را به تولیدکننده بفرستید و چند روز بعد آن را دم در خانه تحویل بگیرید. اما بسیاری دیگر نیز از بگ پارچه ای آماده استفاده می‌کنند. بگ پارچه ای از جنس پارچه‌ای به نام اسپان باند بسیار رایج و معمول است. اما آیا جدا از تمام مزایای استفاده از بگ پارچه ای، خصوصاً برای محیط زیست، استفاده از بگ پارچه ای از جنس اسپان باند معایبی هم دارد؟ برای دانستن پاسخ این سؤال تا پایان مقاله‌ی حاضر از وبلاگ گروه صنعتی مشکات با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید :

فواید استفاده از بگ پارچه ای برای حفظ محیط زیست

اسپان باند چیست؟

اگر در اینترنت عبارت عکس کیف دستی پارچه ای را جست‌وجو کنید، یکی از اولین تصاویری که خواهید دید، تصویر یک بگ پارچه ای از جنس اسپان باند است. اما این اسپان باند چگونه پارچه‌ای است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اسپان باند (Spun bond) یک نوع پارچه‌ی نبافته است. شاید عبارت «پارچه‌ی نبافته» برای شما تازه و عجیب باشد.
پارچه‌ی اسپان باند طی فرآیندی به همین نام (spun bonding) تولید می‌شود. در این فرآیند الیاف مصنوعی (مثلاً پلی استر یا پلی پروپیلن) به صورت رشته‌های پیوسته کنار هم قرار می‌گیرند. سپس این رشته‌ها به صورت تصادفی روی یک تسمه نقاله گذاشته شده و همان‌طور که رشته‌ها در امتداد تسمه نقاله حرکت می‌کنند، تحت فشار و گرما قرار می‌گیرند که باعث اتصال آن‌ها به یکدیگر می‌شود. بدین ترتیب نیازی به بافته شدن تار و پود وجود ندارد و اسپان باند برای تولید بگ پارچه ای آماده می‌شود

معایب بگ پارچه ای ساخته شده از اسپان باند

در مقالات پیشین وبلاگ گروه صنعتی مشکات به کرات از مزایای استفاده کردن از بگ پارچه ای از جنس پارچه‌ی اسپان باند گفته‌ایم. در این مقاله پس از بارها گفتن هنرهای اسپان باند، به بیان بعضی از معایب آن خواهیم پرداخت که یکی از پرمصرف‌ترین پارچه‌ها برای دوخت و تولید بگ پارچه ای است.

۱. اولین عیب بگ پارچه ای از جنس اسپان باند داشتن مقاومت کششی محدود است. این ویژگی منفی باعث می‌شود که نتوانید از بگ پارچه ای ساخته شده از اسپان باند برای کالاها یا وسایل سنگین استفاده کنید. به همین دلیل سفارش ساک دستی پارچه ای از جنس اسپان باند به کسب‌وکارهایی که کالاهای بزرگ و سنگین دارند (مثلاً فروشگاه ظروف آنتیک یا لوازم خانگی) پیشنهاد نمی‌شود.

۲. اگرچه مهم‌ترین دلیل استفاده از بگ پارچه ای ساخته شده از اسپان باند کاهش تولید زباله‌ی پلاستیکی و محافظت از محیط زیست است، اما باید بدانید که متأسفانه اسپان باند در مقایسه با دیگر انواع پارچه‌ی نبافته قابلیت بازیافت کمتری دارد. این باعث می‌شود پایداری بگ پارچه ای از جنس اسپان باند کمتر باشد و دفع یا بازیافت کردنش هم سخت و پرهزینه باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اگر بگ پارچه ای شما از جنس اسپان باند است بیشتر مراقب آن باشید و سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را در چرخه نگه دارید. البته این توصیه نه فقط درباره‌ی بگ پارچه ای، بلکه درباره‌ی تمام وسایل کاربردی است.

۳. بگ پارچه ای از جنس اسپان باند در برابر گازها، مایعات و حتی میکروارگانیسم‌ه‍ا آسیب‌پذیر هستند. این ویژگی نامطلوب باعث می‌شود احتمال آسیب دیدن وسایل درون بگ پارچه ای یا انتقال و انتشار بیماری‌های واگیردار از طریق بگ پارچه ای بالا برود.

۴. شاید جالب باشد که بدانید یک از معایب بگ پارچه ای از جنس اسپان باند آسیب‌پذیر بودن آن مقابل اشعه‌های UV خورشید یا همان ماوراء بنفش است. از آن جایی که یک پارچه ای معمولاً برای خرید و استفاده‌ی روزانه بیرون از خانه استفاده می‌شود، این ویژگی منفی باعث می‌شود که در طول زمان از دوام و استحکام بگ پارچه ای شما کاسته شود و کارایی روزهای اول را نداشته باشد.

۵. پارچه‌های نبافته‌ی دیگری که برای تولید بگ پارچه ای و مصارف دیگر استفاده می‌شوند، نسبت به اسپان باند مقاومت بهتر و بیشتری در برابر گرما دارند. اگر وسایلی که در بگ پارچه ای حمل میکنید، نسبت به گرما حساس هستند (مثلاً بعضی از داروها مثل انسولین) باید این موضوع مهم را در نظر داشته باشید.

۶. حتماً برای شما هم پیش آمده است که لباس مورد علاقه‌تان بعد از مدتی استفاده اصطلاحاً پودپود یا گلوله گلوله شود و پرز می‌دهد. به وجود آمدن این مشکل برای بگ پارچه ای ساخته شده از اسپان باند نیز کاملاً عادی است. این می‌تواند از زیبایی ظاهری بگ پارچه ای و آراستگی کلی شما بکاهد. البته می‌توانید با بعضی راهکارهای ساده تا حدی آن را کنترل کنید. مثلاً کشیدن یک تیغ خودتراش تیز، این گلوله‌ها را تا حد زیادی از سطح بگ پارچه ای جدا می‌کند.

۷. نمی‌توان اسپان باند را کاملاً فاقد قابلیت تنفس‌پذیری به شمار آورد، اما این قابلیت چندان که انتظار می‌رود بالا نیست. اگر شما می‌خواهید از بگ پارچه ای تولید شده با اسپان باند برای مصارفی بهره بگیرید که نیازمند ویژگی تنفس‌پذیری است باید این نکته را به خاطر داشته باشید. مثلاً اگر گوشت، مرغ یا میوه و سبزی تازه را در بگ پارچه ای اسپان باند قرار میدهید باید به خاطر داشته باشید که نباید برای مدت طولانی (خصوصاً با در بسته) درون آن بمانند.

بگ پارچه ای

۸. رنگ یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین عناصر در تمدن و زندگی بشر از دیرباز تا کنون است. شاید به همین دلیل بسیاری از ما از دیدن رنگ‌های متنوع سر ذوق می‌آییم و تمایل بیشتری داریم کالایی را بخریم که در تنوع رنگی بالا قابل انتخاب است. یکی از معایب بزرگ اسپان باند رنگ‌پذیری نسبتاً ضعیف آن است. این ناشی از ویژگی آب‌گریزی پارچه‌ی اسپان باند است و باعث می‌شود رسیدن به رنگ‌های متنوع، زنده و یکنواخت در تولید بگ پارچه ای ساخته شده از اسپان باند، سخت و چالش‌برانگیز باشد.

۹. فرآیند تولید پارچه‌ی اسپان باند و به دنبال آن بگ پارچه ای از جنس اسپان باند نیازمند تجهیزات تخصصی است، به همین دلیل در تولید آن مصرف انرژی بیشتر می‌شود. با این اوصاف هزینه‌ی تولید بگ پارچه ای از جنس اسپان باند نیز بالاتر است و برای مصارف عمومی‌تر ممکن است چندان به صرفه نباشد.

۱۰. یکی از معایب پارچه‌ی اسپان باند که ممکن است با آن آشنا نباشید، حساسیت به اکتریسیته‌ی ساکن است. اگر از این پارچه یا بگ پارچه ای ساخته شده از آن در شرایط خاصی استفاده می‌کنید که تخلیه‌ی بار الکتریکی حائز اهمیت است و یا ممکن است خطراتی از جهت ایمنی ایجاد کند، این نکته را در خاطر داشته باشید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید : meshkatind@